Alberthe

Bijen vind ik fascinerende wezens. Vanuit verwondering zie ik hoe zij leven in totale symbiose met hun omgeving. De mens daarmee dus ook een spiegel voorhoudend met betrekking tot onze eigen verbondenheid met de aarde. Die spiegel laat ons zonneklaar zien dat het als gevolg van menselijk handelen niet goed gaat met de bijen. Om zelf bij te dragen aan het kunnen voortbestaan van de bij ben ik een aantal jaren geleden zelf gaan imkeren. Ik noem mijzelf liever bijenhoeder dan bijenhouder en werk op ‘natuurlijke wijze’, primair gericht op het welzijn van de bij en niet op het oogsten van honing. Die hebben de bijen namelijk zelf hard nodig om van te leven en op te overwinteren. Alleen als er héél veel honing is, kan ik er ook van genieten.

Natuurbouwkasten bijenBij mij wonen de bijen in natuurbouwkasten waarin ze zelf hun ongedeelde broednest kunnen bouwen. De koningin kan zich vrij door de hele kast bewegen en darren zijn welkom als essentieel onderdeel van het volk. Het zwermen beschouw ik als een natuurlijk proces; de geboorte van een nieuw volk. Het zien afkomen van een zwerm in de vroege zomer is een magische belevenis. Dat zou iedereen eigenlijk eens moeten meemaken. De omgeving maakt wezenlijk onderdeel uit van de imme, daarom is het zorgen voor goede dracht en biodiversiteit van levensgroot belang. Hiermee verbind je je als imker dus niet alleen met het bijenvolk maar ook met je leefomgeving.

PaulS_2163Inmiddels heb ik ook geleerd om hangkorven te vlechten. De hangkorf, gemaakt van biologisch of biodynamisch roggestro, is een van de meest natuurlijke behuizingen voor bijen en ruim 30 jaar geleden ontworpen door de Duitse BD imker Günther Mancke. In Nederland zijn inmiddels een aantal van deze prachtige korven in gebruik. En met de belangstelling voor natuurlijk imkeren, groeit ook de belangstelling voor deze korf. Mijn korf hangt, met een buitenlaag van koeienpoep vermengd met kalk en water, onder een stellage want het materiaal is natuurlijk niet eindeloos bestand tegen de Hollandse weersinvloeden.

Sinds zomer 2014 zijn we de gelukkige bezitters van een landje achter ons huis in Ooij. We hebben het de Koekoeksgaard gedoopt, een naam die al voorkomt in oude koopaktes. De bijen hebben hier inmiddels hun vaste stek gevonden. De komende jaren gaan we aan de slag met onder andere een drachtplanten- en fruittuin en bloemenwei. Inmiddels hebben we de eerste fruitboompjes en drachtplanten geplant en bloemen gezaaid.

Wilt u meer weten over natuurlijk imkeren dan bent u van harte welkom. Ik vertel graag over natuurbouwkasten, de prachtige hangkorf en het belang van bijen en biodiversiteit! Ook geef ik vlechtcursussen op aanvraag.

Alberthe Papma: alberthe@bijendichterbij.nl